Wystawa malarsko fotograficzna Kahsin/Fleks
W Projektorni Gdańskiego Archipelagu Kultury w dniu 26 września (środa) o godz. 18:00 będzie miał miejsce wernisaż wystawy malarsko – fotograficznej „Odmienne stany” – Adam Fleks (fotografia litowa) oraz „Teatr odpowiadam” – Krystyna Kahsin (akwarela).
Jest to druga odsłona wspólnego projektu, odwołująca się do różnych form z użyciem odmiennych mediów artystycznych, tworząca jedno przesłanie: NIC NIE JEST JEDNOZNACZNE.
Oprawę muzyczną podczas wernisażu zapewni Jarosław Ziętek.
Teatr Odpowiadam
Krystyna Kahsin
Ludzie, a może lalki zastygłe w dziwnych pozach, wpatrujące się przenikliwie w dal czekają w zszarzałych strojach na deskach życia. Świadomi swego przemijania szukają koloru i formy w odgrywanych przez siebie scenach.
Obraz rzeczywistości istniejący w naszym umyśle jest jedynie opisem świata wpajanego nam od narodzin. Rzeczywistość składa się z interpretacji postrzegania, ze zdobywania informacji za pomocą zmysłów. Nic nie jest jednoznaczne.
Postrzeganie i odwzorowywanie natężenia światła, wydobycie kształtu, poruszające się usta, oczy, dłonie marionetek jest odzwierciedleniem podświadomości postaci, symbolem jej duszy, nadaje im ludzki wymiar.
Lalki? Ludzie? Jeszcze raz rzućmy kośćmi o deski. Dotknijmy dwoistości naszego istnienia i funkcjonowania w świecie. Kurtyna w górę!
Odmienne stany
Adam Fleks
Cykl „Odmienne stany/The Holy Cities” został zainspirowany nieco ironiczną nazwą, jaką otrzymało miasto Wetzlar na pewnej stronie internetowej. Mianowicie miasto owo jest celem pielgrzymek fanatyków aparatu Leica, skonstruowanego tam przed I wojną światową przez Oscara Barnacka. Wiele innych miast również stanowi przedmiot kultu dla pewnych ludzi – np. Sopot to letnie targowisko próżności od dziesiątków lat, z Gdańska wyruszał nawracać pogan święty Wojciech, zaś w Barcelonie od ponad stulecia buduje się bajkowa świątynia Antonio Gaudiego – Sagrada Familia, będąca moim nieodmiennym przedmiotem fascynacji od chwili pierwszego z nią kontaktu wzrokowego. W przedsionku romańskiej katedry w szwedzkim Lundzie znajduje się zaś publiczna toaleta, w której można pozbyć się substancji cielesnych utrudniających doznania wysoce duchowe oraz artystyczne, otwarta do godziny 16.00.
Pokazany na tej wystawie zestaw fotografii jest kolejną częścią powstającego od 2006 roku cyklu „Wieloświaty”. Wykonywany w rzadko stosowanej technice litowej, przedstawia on świat obecny poza fizycznym, znajdującym się tu i teraz. Został on stworzony na skutek nałożenia na siebie dwóch ekspozycji na jednej klatce filmu w krótkim odstępie czasu. Wywoływacz litowy ma na celu odrealnienie i tak już meta-fizycznego obrazu i uruchomienie wyobraźni, która przecież nie jest niczym ograniczona. Ponadto pozwala na wykorzystanie dawno przeterminowanych papierów fotograficznych, które w przeciwnym wypadku nadawałaby się jedynie do utylizacji.