- Fotoblog: adamfleks.blogspot.com
Urodziłem się 14 czerwca 1963 w Gdańsku. Podczas pobytu na stypendium w Szwecji w 1987 r. wziąłem po raz pierwszy do ręki porządny aparat fotograficzny. W 1994 r. zostałem członkiem Gdańskiego Towarzystwa Fotograficznego.
W 1999 r. rozpocząłem fotografować ludzi niepełnosprawnych, zainspirowany początkowo zdjęciami Diane Arbus. Poprzez tą serię czarno-białych zdjęć pragnąłem pokazać mój sposób patrzenia na ludzi niepełnosprawnych, uprawiających muzykę albo przynajmniej jej słuchających. Sam sposób fotografowania został natomiast zaczerpnięty z idei Henri Cartier-Bresson’a, gdzie starałem się uchwycić tzw. „decydujący moment”, i komponować obraz w momencie wyzwalania migawki.
Za największe dotychczasowe osiągnięcie uważam autorską wystawę „Wieloświaty”, pokazaną w Muzeum Historycznym Miasta Gdańska – Domu Uphagena, w 2009 r. oraz „Widoki Motławy”, które zawisły tamże jesienią 2019 r. Za każdym razem było to kilkadziesiąt wielokrotnych ekspozycji wykonanych w technice litowej. Fotografie z pierwszej w/w wystawy złożyły się na zestaw autorski, przedstawionego Komisji Artystycznej Związku Polskich Artystów Fotografików podczas egzaminu na członka ZPAF. Od grudnia 2010 mam więc prawo posługiwać się tytułem „artysta fotografik”, od 1947 zastrzeżonym ustawowo dla członków ZPAF.
Interesuje mnie głównie fotografia czarno-biała, wykonywana przy użyciu tradycyjnych filmów z emulsją srebrową oraz papierów fotograficznych umożliwiających obróbkę ciemniową. Cały czas, o ile pozwoli mi ona na to, wykonuję i rozbudowuję moje „Wieloświaty”.
W 2014 nieco przypadkiem odwiedziłem Wetzlar, gdzie znajdują się zakłady Ernsta Leitza, produkujące Leicę. Tutaj przyszedł mi do głowy pomysł kontynuacji „Wieloświatów”, czyli cykl „The Holy Cities”, został zainspirowany nieco ironiczną nazwą, jaką otrzymał Wetzlar na pewnej stronie internetowej. Miasto owo jest celem pielgrzymek fanatyków aparatu Leica, skonstruowanego tam przed I wojną światową przez Oscara Barnacka. Jednak wiele miast jest przedmiotem kultu dla niektórych grup ludzi – np. Sopot to letnie targowisko próżności od dziesiątków lat, z Gdańska wyruszał nawracać pogan święty Wojciech, w Barcelonie od ponad stulecia buduje się Sagrada Familia, będąca moim nieodmiennym przedmiotem fascynacji od pierwszego kontaktu wzrokowego.
Cykl jest fragmentem tworzonej od 2006 roku serii „Wieloświaty” wykonywanej w rzadko stosowanej technice litowej, przedstawia on nie świat rzeczywisty, ale impresyjny, będący wynikiem nałożenia na siebie dwóch ekspozycji na jednej klatce w krótkim odstępie czasu. Nałożenie na siebie dwóch zdjęć wykreowało nową rzeczywistość, obecną tylko na papierze fotograficznym. Wołanie w licie odrealniło zmultiplikowaną rzeczywistość i uruchomiło bezgraniczną wyobraźnię.
Celem prezentowanych na wystawie zdjęć nie jest wierne oddawanie rzeczywistości. Nie pragnę analizować i doświadczać, tylko tworzyć i przeżywać. Nie zamierzam rozkładać całości na drobne elementy tylko tworzyć nowy wymiar z tego, co w danej chwili zostało mi dane. Wieloznaczne otoczenie umożliwia mi wykreowanie obrazu nie mającego wiele wspólnego ze światem zewnętrznym. Odbiór zdjęć jest indywidualną sprawą poszczególnych widzów, którym pozostawiam ostateczną interpretację.
Obecnie cykl „Wieloświatów” jest rozwijany podcyklami zatytułowanymi m.in.: The Holy Cities”, „The Summer of the Middle Ages”, „Barocco, Rococco”, „Divine Beings”, „Divine Bodies” oraz pokazywane wielokrotnie „Widoki Motławy”.
Za ważniejsze w ostatnich latach mogę uznać wystawy autorskie: „Gdańsk. Kształt idealny”, „Peregrynacje. Katalonia” (wpisuje się w nurt „street photography”, ekspozycja w Klubie Marynarki Wojennej „Riwiera” w Gdyni w maju 2012) oraz wystawę fotografii otworkowej (na odycję OFFO w 2014 r.), „The Holy Cities” 2017 – pokazana w bibliotece zaś w 2018 w galerii fotografii artystycznej w Wągrowcu Jest ona dla mnie ważna ze względu na stronę techniczną – po raz pierwszy wystawiłem zdjęcia w technice 2nd pass lith. Wiosną 2022 oraz 2023 wziąłem udział w Przeglądzie Fotografii w Technikach Dawnych i Alternatywnych FOTOPERYFERIE FESTIWAL w BWA w Kielcach.
Odbitki fotograficzne w kolekcjach prywatnych w Polsce, Danii oraz Szwajcarii.
Adam Fleks