„Wieloświaty” Adama Fleksa w Galerii „Ciasna” w Jastrzębiu-Zdroju
Galeria „Ciasna” zaprasza na wystawę fotografii litowej „Wieloświaty” Adama Fleksa.
Wystawa będzie trwać od 15.01.2025 do 7.02.2025
Adam Fleks – krótkie bio fotograficzne
Urodziłem się w Gdańsku w ubiegłym stuleciu. Porządny aparat fotograficzny wziąłem po raz pierwszy do ręki podczas pobytu na stypendium w Szwecji w 1987 r. W 1994 r. zostałem członkiem Gdańskiego Towarzystwa Fotograficznego, zaś w 2010 wstąpiłem w szeregi ZPAF.
W 1999 r. rozpocząłem fotografować ludzi niepełnosprawnych, zainspirowany początkowo zdjęciami Diane Arbus. Poprzez tę serię czarno-białych zdjęć pragnąłem pokazać mój sposób patrzenia na ludzi niepełnosprawnych, uprawiających muzykę albo przynajmniej jej słuchających. Sam sposób fotografowania został natomiast zaczerpnięty z idei Henri Cartier-Bresson’a, gdzie starałem się uchwycić tzw. „decydujący moment” i komponować obraz w momencie wyzwalania migawki.
Za największe dotychczasowe osiągnięcie uważam autorską wystawę „Wieloświaty”, pokazaną w Muzeum Historycznym Miasta Gdańska – Domu Uphagena, w 2009 r. oraz „Widoki Motławy”, które zawisły tamże jesienią 2019 r. Za każdym razem było to kilkadziesiąt wielokrotnych ekspozycji wykonanych w technice litowej. Fotografie z pierwszej w/w wystawy złożyły się na zestaw autorski, przedstawiony Komisji Artystycznej Związku Polskich Artystów Fotografików podczas egzaminu na członka ZPAF.
Interesuje mnie głównie fotografia analogowa, wykonywana przy użyciu tradycyjnych filmów z emulsją srebrową oraz papierów fotograficznych umożliwiających obróbkę ciemniową. Cały czas, o ile pozwoli mi on na to, wykonuję i rozbudowuję moje „Wieloświaty”. Natomiast w ostatnim roku zawładnęła mną wiktoriańska technika gumy dwuchromianowej.
W 2014 nieco przypadkiem odwiedziłem Wetzlar, gdzie znajdują się zakłady Ernsta Leitza, produkujące Leicę. Tutaj przyszedł mi do głowy pomysł kontynuacji „Wieloświatów”, czyli cykl „The Holy Cities”, został zainspirowany nieco ironiczną nazwą, jaką otrzymał Wetzlar na pewnej stronie internetowej. Miasto owo jest celem pielgrzymek fanatyków aparatu Leica, skonstruowanego tam przed I wojną światową przez Oscara Barnacka. Jednak wiele miast jest przedmiotem kultu dla niektórych grup ludzi – np. Sopot to letnie targowisko próżności od dziesiątków lat, z Gdańska wyruszał nawracać pogan święty Wojciech, w Barcelonie od ponad stulecia buduje się Sagrada Familia, będąca moim nieodmiennym przedmiotem fascynacji od pierwszego kontaktu wzrokowego.
Cykl jest fragmentem tworzonej od 2006 roku serii „Wieloświaty” wykonywanej w rzadko stosowanej technice litowej, przedstawia on nie świat rzeczywisty, ale impresyjny, będący wynikiem nałożenia na siebie dwóch ekspozycji na jednej klatce w krótkim odstępie czasu. Nałożenie na siebie dwóch zdjęć wykreowało nową rzeczywistość, obecną tylko na papierze fotograficznym. Wołanie w licie odrealniło zmultiplikowaną rzeczywistość i uruchomiło bezgraniczną wyobraźnię.
Celem prezentowanych na wystawie zdjęć nie jest wierne oddawanie rzeczywistości. Nie pragnę analizować i doświadczać, tylko tworzyć i przeżywać. Nie zamierzam rozkładać całości na drobne elementy tylko tworzyć nowy wymiar z tego, co w danej chwili zostało mi dane. Wieloznaczne otoczenie umożliwia mi wykreowanie obrazu nie mającego wiele wspólnego ze światem zewnętrznym. Odbiór zdjęć jest indywidualną sprawą poszczególnych widzów, którym pozostawiam ostateczną interpretację.
Obecnie cykl „Wieloświatów” powoli rozwijam podcyklami zatytułowanymi m.in.: „The Holy Cities”, „The Summer of the Middle Ages”, „Barocco, Rococco”, „Divine Beings”, „Divine Bodies” oraz pokazywane wielokrotnie „Widoki Motławy”.
Za ważniejsze w ostatnich latach mogę uznać wystawy autorskie: „Gdańsk. Kształt idealny”, „Peregrynacje. Katalonia” (wpisuje się w nurt „street photography”, ekspozycja w Klubie Marynarki Wojennej „Riwiera” w Gdyni w maju 2012) oraz wystawę fotografii otworkowej (na edycję OFFO w 2014 r.), „The Holy Cities” 2017 – pokazana w bibliotece oraz w 2018 w galerii fotografii artystycznej w Wągrowcu Jest ona dla mnie ważna ze względu na stronę techniczną – po raz pierwszy wystawiałem tamże zdjęcia w technice 2nd pass lith. Wiosną 2022, 2023 oraz 2024 pokazałem się na Przeglądzie Fotografii w Technikach Dawnych i Alternatywnych FOTOPERYFERIE FESTIWAL w BWA w Kielcach.
Zaś teraz bardzo cieszę się, że dzięki uprzejmości Witka Englendera po raz drugi mogę zagościć w przemiłej Galerii „Ciasna” w Jastrzębiu-Zdroju. Bardzo to podnoszący na duchu początek nowego 2025 roku!
Moje odbitki fotograficzne znajdują się w kolekcjach prywatnych w Polsce, Danii oraz Szwajcarii.
Adam Fleks
Galeria „Ciasna” w Jastrzębiu-Zdroju
ul. Katowicka 17, tel. +48 667542341
ciasna@nullgazeta.pl, GaleriaCiasna@nullwp.pl, galeriaciasna@nullgmail.com
ciasna.netarteria.info/ ciasna.dl.pl
facebook.com/Galeria.Ciasna
www.zonerama.com/GaleriaCiasna