„Azja Środkowa na Jedwabnym Szlaku” – Architektura Islamu – Uzbekistan – wystawa Andrzeja Zagórskiego
Gdańskie Towarzystwo Fotograficzne zaprasza na jedenastą wystawę autorską Andrzeja Zagórskiego „Azja Środkowa na Jedwabnym Szlaku” – Architektura Islamu – Uzbekistan.
Wernisaż: 10 października 2025, godz. 18:00
Wystawa: 04.10 – 04.11
Miejsce: Galeria GTF, Wojska Polskiego 8-10, Gdańsk
O Autorze
Andrzej ZAGÓRSKI
urodził się i kształcił w Gdańsku; 28 rok prowadzi firmę inżyniersko-informatyczną. Taternik, alpinista, podróżnik, fotograf amator, od dwóch lat członek Gdańskiego Towarzystwa Fotograficznego. Fotografią pejzażową zajmuje się od szkoły podstawowej. Zamiłowany jest w pięknie krajobrazów w lokalizacjach typowanych jako „obdarzone szczególnym urokiem przyrody”. Przerwy od wyzwań w górach wysokich wypełniają autorowi trekkingi połączone ze zwiedzaniem zabytkowych pereł architektury z okresów aktywności dawnych przywódców i imperiów. Piękno natury mocno odzwierciedlono w projektach urbanistycznych i budowlach użytkowych nadając im niepowtarzalne urok i funkcjonalność użytkową. Emocje związane z utrwalaniem uchwyconych na zdjęciach wrażeń były zawsze przedmiotem prezentacji najbliższym w formie filmowej a ostatnio szerszej publiczności na wystawach fotograficznych. Połączone są one często z wykorzystaniem techniki multimedialnej dla przekazywania informacji o kulturze, historii, geologii i o problemach życia codziennego lokalnej społeczności. W realizacji tych wyzwań i pasji towarzyszy mu i go wspiera żona Maria.
O Wystawie
Autor prezentuje zestaw 25 zdjęć wykonanych podczas wyprawy w roku 2024 do Uzbekistany, Kazachstanu, Kirgistanu – na styku ich granic u podnóża Gór Tien Szan. Cykl składa się z prac wyselekcjonowanych z przeznaczeniem pod ekspozycję w Galerii Gdańskiego Towarzystwa Fotograficznego. Wybrane prace nie były wcześniej prezentowane. Uzbekistan był stolicą Imperium leżącym na Jedwabnym Szlaku. Posiada kopalnie złota i innych rzadkich surowców oraz duży potencjał agrarny. To w jego miastach rozładowywały się karawany z Chin i wymieniano na dobra z Europy i Bliskiego Wschodu. Charakterystyczny klimat architektury imperialnego Islamu za panowania Amira Temura, władcy 147 lat po wielkim Dzingis Chanie, tworzą monumentalne budowle sakralne i użytkowe i ich:
– różnorodność kształtów,
– przepych w wystroju wejść, fasad, kolumn, kopuł,
– barwne, bogate wzornictwo wnętrz ze złoconymi ceramicznymi mozaikami,
– perfekcyjna urbanistyka i funkcjonalność konstrukcji meczetów, muzeów, mauzoleów, medresów, carawan-serajów, bazarów, hammamów.
Fotografie pokazują zdumiewający, niemal bajkowy przepych i formę budowli. Zostało to fragmentarycznie uchwycone na zdjęciach wykonanych w Samarkandzie, Bukharze i w Taszkencie. Fotografie te nie są skalane żadną dodatkową inwencją autora; wiernie odzwierciedlają rzeczywistość.
Porównując je z licznymi publikacjami i produkcjami filmowymi łatwo dopatrzeć się rozbieżności.
Kontakt z autorem: ostoya@ostoya.pl.pl
We wtorek w dniu 28 października o 18.30 do naszego tradycyjnego spotkania ciemniowego dołączył Andrzej Zagórski, który zaprosił na spotkanie gości w osobach studentów Wydziału Architektury naszej Politechniki Gdańskiej. Pojawiło się kilkanaście osób płci obojga z przewagą Pań (znak czasu), mocno zainteresowanych dość egzotyczną acz ciekawą architekturą, mocno zdobioną różnokolorowymi mozaikami i kapiącą od złota – zgodnie z duchem krajów azjatyckich, będących z jednej strony pod wpływem agresywnych kultur koczowniczych z czasów Tamerlana i późniejszych, zaś z drugiej strony odreagowujących antyreligijną z ideologicznym bezbożnictwem epokę postsowiecką. Architektura ta jest silnie zachowawcza i konserwatywna w formie, zarazem monumentalna i obecnie wznoszona przy zastosowaniu nowoczesnych technologii. Jednak zależnie od regionu różni się, pozostając pod mniejszym albo większym wpływem np. budownictwa Dalekiego Wschodu (pogranicze Chin). Andrzej Zagórski słusznie podkreślił tutaj koloryt lokalny, który jednak nie dominuje na tyle, by wzbudzić wątpliwości co do kręgu kulturowego budowniczych meczetów z elementami chińskich pagód.
Spotkanie ze studentami trwało około półtorej godziny, po czym prezes – wciskając swoje trzy grosze – poprosił obecnego również Jaromira Kupkę do pokazania jego cuprotypii oraz cyjanotypii przedstawiających zniszczoną przez terrorystów islamskich starożytną architekturę Syrii, która zachowała się już tylko na fotografiach – w tym wypadku unikatach sporządzonych w szlachetnych technikach historycznych o proweniencji XIX-wiecznej. Studenci mogli więc porównać doskonałą technicznie fotografię Andrzeja Zagórskiego wykonaną przy użyciu nowoczesnego sprzętu cyfrowego wysokiej klasy, a sporządzoną przez Jaromira Kupkę przy pomocy własnoręcznie zmieszanej i naświetlonej emulsji. Zostali również zaproszeniu do uczestniczenia w naszych spotkaniach – w miarę chęci i możliwości czasowych. Spotkanie zakończyło się dobrze po godz. 20.00.
Bardzo ciekawą, wciągającą estetycznie i świetnie przygotowaną technicznie w postaci wydruków cyfrowych wysokiej jakości, a także dobrze podaną w starannie wyciętych passepartout wystawę Andrzeja Zagórskiego można oglądać do czwartku 6 listopada. (tekst oraz zdjęcia z 28.10.2025 Adam Fleks)





